Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Dyscalculie en taalproblemen

  • MoniqueVL

    Gisteren hadden we de 10 minutengesprekken en zoals altijd, lopen die bij ons steevast uit. Tja, we hebben nu eenmaal kinderen met leermoeilijkheden. Na de kerstvakantie krijgen we voor beide weer een gesprek.

    Veronica heeft vermoedelijk dyscalculie. Dat is (zeg maar) dyslexie, maar dan op rekengebied. Dit zal wel kloppen: mijn moeder heeft het, ik heb het en zelfs Femke heeft het. Die kreeg gisteren te horen, dat ze wiskunde in het vervolg met een remedial teacher gaat krijgen.

    Verder doet Veronica het prima, maar het rekenen, ook na het over doen van vorig jaar dus, blijft een groot probleem. Ze wordt volgend jaar (wel dit schooljaar) getest. Of ze dan hier op school blijft (met behulp van bijv een rekenmachine, dat mag dan) of dat ze toch naar een speciale school gaat, dat moeten we nog bekijken.

    Lucas heeft taalproblemen. Ja, dat is ons wel bekend ja ;). Zijn hoofd zit vol met dingen, die er uit moeten (ook dat is ons bekend :) ), hij gaat wel beter mee, dan vorig jaar, maar groep 3.. dat zit er waarschijnlijk niet in. Weer niet in dus, want hij doet 2 nu voor de 2e keer.

    Hij praat soms wartaal voor de juffen. Dit is in het ziekenhuis onderzocht, toen hij kleiner was: tijdens geboorte heeft hij zuurstofgebrek gehad en een kleine hersenbloeding. Het is dus lichamelijk bij hem. Hij hoort het goed, gaat goed zijn hersenen in, wordt daar verbasterd en komt er dus ook op een vreemde manier uit. Maar zélf denkt hij, dat hij het goed uitspreekt. Logopedie gaat hem ook niet meer helpen. Dat had de logopediste in het ziekenhuis (waar hij 2x in de week heen ging) al gezegd. “Beter dan dit wordt het niet en het is al enorm knap wat hij nu kan!” Ik zeg wel eens:“De ene mist een voet bij geboorte en loopt daardoor moeilijk en Lucas heeft iets met zijn spraak door zijn geboorte en praat daardoor wel eens onbegrijpelijk.”

    Maar met andere dingen is hij enorm goed. Zo tekent hij in 3d. Dat klopt wel, hij tekent waanzinnig goed (met een hand die bij de geboorte een verlamming had en met fysio goed kwam :)). Bij hem zit er veel diepte in zijn tekeningen. Ook dat hij in veel details tekent en denkt, dat schijnt heel byzonder te zijn voor zo'n 6 jarige kleuter. Ook maakt hij de moeilijkste puzzels heel snel en heel makkelijk. Hij WILT ze niet maken, dus wordt hij er soms achter gezet: de juffen zijn verbaasd om te zien hoe gemakkelijk hij dat soort dingen doet. Achteloos maakt hij ze allemaal…

    Het onthouden van dingen, dat kan hij moeilijk. Althans, op taalgebied. Hij kan geen Sinterklaasliedjes onthouden (en heus we zingen ze wel met hem), hij kan geen versjes of rijmpjes onthouden. Dat gaat wel een probleem vormen in groep 3. Ook hij zal getest worden. Ze verwachten dat hij volgend jaar niet meer op de gewone basisschool start, maar op een speciale.

    Tja…we hadden het van Lucas verwacht. In eerste instantie zou hij naar een speciale school gaan, maar bleek “te goed” te zijn en ging dus naar de gewone basisschool. Als we zien wat hij allemaal kan en doet …:) Geen klachten van onze kant hoor ;). Hadden dit niet verwacht, toen hij nog een baby was. We vroegen ons toen af, of hij zich ‘normaal’ zou gaan ontwikkelen, of hij ooit zou kunnen praten etc. Dus dat hij dit allemaal gewoon doet en kan, daar zijn we heel blij mee. Laat hem maar schuiven, hij komt er wel.

    Veronica en dr rekenprobleem. Ik vind het jammer voor haar, dat ze dit heeft. Eerlijk. Ik weet hoe moeilijk het op school kan zijn. Eenmaal op het voortgezet onderwijs ging het bij mij redelijk met rekenen. Ik had daar een rekenmachine, dat scheelde al veel. De basisschool was een crime op dat gebied. Tegenwoordig kunnen ze er meer mee, maar dan moet het wel eerst een naam hebben. Marcel en ik hopen dan ook, dat ze er vlot mee gaan starten, want echt hoor..het is erg zwaar als het je niet lukt en je doet zo goed je best. Dyslexie is een begrip, wat velen wel kennen, of van gehoord hebben, dat wekt begrip, maar dyscalculie roept eerder :“Eh watte? Wéér iets nieuws..” op.

    Terwijl je daar ook mee kunt werken, alleen met wat meer handvatten.

    Ik kan de tafels nog steeds niet, ik kan slecht delen, op en aftrekken? Ja hoor, maar dan wel met ezelbruggetjes die ik mij eigen gemaakt heb :). Enne…mijn vingers zijn nog altijd mijn beste rekenmachientjes soms ;). Veronica mag dat niet. Tenminste, zolang ze nog niet getest is. Laten we dus maar hopen, dat het snel zal gebeuren. Op taalgebied gaat ze er uit springen. Dat gaat heel goed, ze vindt dat ook erg leuk en stort zich daar ook op. Precies dr moeder, want ik had precies hetzelfde als kind :). Zo herkenbaar allemaal.

    Dus zo staan we er hier nu voor. Volgend jaar gaan ze waarschijnlijk beide naar spec ow. We gaan ons alvast (of eigenlijk deden we dat al ;)) voorbereiden.

    Hoe zijn de 10 minuten gesprekken bij jullie gegaan?

    gr Monique

  • MoniqueVL

    Had er bij moeten zetten, dat het een lang verhaal is, waar je echt rustig voor moet gaan zitten :D:D. Sorry :D. Typ zo snel, dat het er staat, voor ik het weet en dan zie ik later pas, dat het wel heel lang was :D. ;)

    gr Monique

  • Webmaster Schoonmaak.startpagina.nl

    Ik snap dat je hierdoor aan 10 minuten per kind niet genoeg hebt.

    Jemig wel een verhaal hoor, de een problemen op taalgebied en de andere juist op rekenen.Jullie hadden het zelf al aan zien komen.Goed dat ze het er op school ook zo duidelijk uit hebben weten te halen in ieder geval.

    Dus voor alle drie extra begeleiding.Ik hoop dat het allemaal gaat lukken en dat je op het gebied van speciaal onderwijs de juiste keuze kunt maken.

    Hier hebben we morgen 10 minuten gesprek, ik verwacht een probleem met schrijven,

    ons linkspootje schrijft niet al te leesbaar.

    We zullen het zien.

    groetjes Trees

  • MoniqueVL

    De logopediste van Lucas had het nog wel eens over dyspraxie. De test zal het volgend jaar uit gaan wezen. Ik kan mij daar wel in vinden. Persoonlijk verwacht ik ook, dat er uit zal komen dat het beelddenkers zijn.

    Ik hoop dat je een prima gesprek zult hebben Trees op school. Met of zonder leesbaar handschrift van een linkshandig kind ;).

    gr Monique

  • Hetty

    tjoh wat een verhaal.

    Voor Lucas, als ik het zo lees kan ik me speciaal onderwijs misschien wel voorstellen, misschien een school speciaal gericht op kinderen met een spraak/taalachterstand, maar voor Veronica……..

    als er maar op zo een specifiek gebied een probleem is moet een basisschool daar toch wel mee kunnen werken, eventueel kan er een “rugzakje” worden aangevraagd voor extra begeleiding. Ik vind speciaal onderwijs toch wel een stap die je niet te gemakkelijk moet maken.

    Moeilijk hoor… succes er mee in ieder geval.

  • MoniqueVL

    Hoi Hetty,

    Voor Lucas staat het voor ons zelf eigenlijk al wel vast. Voor Veronica nog niet helemaal nee. Mocht het idd “slechts” dat rekenprobleem zijn, dan zou ze met hulp daar kunnen blijven. We bijten ons nog nergens in vast. We zullen het zien komend jaar. Ligt ook erg aan de school, hoe zij daar mee omgaan. Toen ze zelf aangaven, dat ze dan ook met een rekenmachine zou kunnen leren rekenen, hadden we idd zoiets van:“Ze blijft dan mooi hier”.

    Maar goed, we wachten eerst de testen maar eens af ;).

    gr Monique

  • ine, mv teun en vera

    Hoe vervelend die allemaal is ik vind dat je er positief in staat. Je staat open voor de mogelijkheden en wilt het beste voor je kinderen. Dat is bij mij in de dagelijkse praktijk lang niet altijd zo. Ik vind dat altijd wel heel knap.

    Mag ik je een paar vraagje over Veronica stellen? Welke methode gebruikt ze op school. Rekent ze nog altijd mee op het niveau van haar eigen groep? Ik lees dat het allemaal met hangen en ´wurgen´ gaat. Vind dat altijd zo sneu. Helaas voor alleen rekenproblemen kan je tegenwoordig niet meer verwezen worden naar het SO. Als ik dan in mijn achterhoofd houdt dat het instapniveau van het VMBO gelijk ligt aan het eindniveau van groep 6 dan ben je in het basisonderwijs de zwakke rekenaars dus nog 2 jaar aan het ´pesten´. Toen ik 2 jaar geleden ging kijken bij de open dagen in het VO viel me op dat het beginniveau ver onder het eindniveau van groep 8 ligt. Dit zou kunnen betekenen dat je soms al best vroeg in het basisonderwijs de leerlijn kan gaan verleggen zodat het doel eind groep 8 het niveau van eind groep 6 is waarbij de belangrijke dagelijkse zaken er goed inzitten zoals klokkijken en geldrekenen. Dat er tussen cm3 en dam3 nog heel veel stappen zitten dat is niet de bagage die ze voor hun latere leven nodig hebben om zich te kunnen redden.

  • SuzanneV

    Pfff dat is zeker uitgelopen. Wat gaan jullie er positief mee om. Ik hoop het allerbeste voor jullie kinderen. Veronica zal zich best redden op het basisonderwijs…al moet je er voor knokken;) en Lucas…vindt ook de goede plek, al is het hier of ergens anders. Suc6

  • MoniqueVL

    Ine, Veronica heeft de Rekenrijk methode. Aangezien ik zelf ook rekenmoeilijkheden heb, vind ik het al lastig om te doen, vanuit haar boek. Vanmiddag zaten we er ook weer achter. Ik gebruik mijn eigen methodes, maar Veronica begrijpt dat niet. Die wilt ook dr vingers niet gebruiken met tellen, want dat mag niet.

    Van mij mag ze dat dus wel. Ik doe het zelf ook en dan lukt het wel (bij mij dan he, voor haar is ook dat nog moeilijk). Zolang ze niet getest is, mag het ook niet van school. Raar eigenlijk he? Voor de rest doet ze het echt prima. Ze loopt idd nog met hetzelfde niveau mee (groep 4). Vorig jaar in groep 4, ging ze na de kerstvakantie met groep 3 (haar huidige klas dus) meerekenen.

    Ik hoop echt dat ze snel zullen testen, zodat ze met andere begeleiding of hulpmiddelen verder kan gaan. RT werkt niet afdoende. Ze moet echt op een andere manier er mee aan de gang gaan. De school gaat er in ieder geval mee aan de gang.

    Lucas zal hoogstwaarschijnlijk wel in aanmerking komen voor SO. Dat kwam ie in eerste instantie al, toen hij nog een peuter was, maar werd “te goed” bevonden, na veel therapie.

    We hebben er wel vertrouwen in, dat het helemaal goed zal gaan komen. Tuurlijk willen wij het beste voor onze kinderen. Wat Veronica heeft aan leermoeilijkheid, dat heb ik ook: het is niet nieuw voor ons. Lucas…tja..wat zal ik eens zeggen. We zijn echt gewoon blij, te zien hoe hij zich ontwikkelt tot nu toe. Jullie moesten eens weten hoe onzeker we geweest zijn. Op een gegeven moment wilden we dat niet meer en hebben we ook de neuroloog gezegd, dat we er voorlopig mee stopten. We zouden wel kijken hoe ver hij komt en mocht het nodig zijn, dan hoeven we maar te bellen. Voorlopig lijkt ons gevoel ons niet in de steek te laten. We zijn ook erg open over hem, dat scheelt vast heel veel. Op school dus ;).

    Die 2 komen er wel hoor, met hulp misschien, maar wie heeft niet ergens hulp bij nodig? Zelfs ik hoor :D:D. ;)

    gr Monique

  • marie

    Hallo

    Zo een heel verhaal. Qua onderwijs is voor Lucas wellicht (zoals al eerder genoemd) een school voor taal/spraakachterstanden geschikt?

    Voor Veronica wordt het lastiger denk ik. Gelukkig voor jullie zijn ze er op school wel mee bezig.

    Ik heb nog wel tips voor wat sites (maar die kende je wellicht al?)

    http://www.balansdigitaal.nl/

    www.ouders.nl

    http://dyscalculie.startpagina.nl/

    http://www.ouders.nl/surftips/lsurfo18.htm

    succes