Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hakken plakken probleem op school.

  • Patricia

    Wie is er bekend met dit “probleem”en weet hoe dit aan te pakken?

    Tim heeft op school hulp voor het lezen (zit in gr3) Hij heeft/had moeite met letter herkenning.

    In het begin had hij moeite met hakken en plakken.

    is dus P O P = pop

    Nu is het zo dat Tim van de week getoetst is voor kern 4 (is hun manier)

    en het hakken gaat perfect. Dus hij leest echt wat er staat.

    Dus staat er M AA R dan leest hij idd M AA R.

    maar dan…

    Na het hakken komt het plakken en krijg je natuurlijk M AA R = maar.

    alleen wat doet er nu op?

    Hij hakt goed alleen hij ziet het woord niet.

    dus M AA R kan bij hem net zo goed vaar zijn.

    UIteraard is me dit al eerder op gevallen want wij oefenen thuis met woordjes en idd het hakken gaat perfect maar Plakken niet.

    Hoe kan ik hem dit wel aanleren?

    Want de juf snapt het ook niet goed.

    Ze zei zelfs als het alleen om Hakken gaat heeft hij kern 4 op zijn sloffen gehaald want hij had 1 of 2 fout, Maar ja ze moeten natuurlijk straks kunnen lezen dus plakken moet erbij en hierbij haalde hij fout naar fout waardoor zijn toets slecht was. en in Kern 2 zit.

    Wat geen punt is voor mij en de juf maar ja wel iets om te oefenen natuurlijk.

    Wie o wie heeft dit gehad en hoe hebben jullie dit aan gepakt?

    Alvast bedankt voor de reactie's

    Groetjes Patricia

  • monique m/v chayenne & shania

    Hoi Patricia.

    Shania van ons heeft op een speciaal onderwijs gezeten.

    1 Jaar welgeteld.

    En in dat jaar was ze zo vooruit gegaan dat ze is terug geplaats naar het gewone onderwijs. zit nu ook in groep 3

    Nu krijg ze 1 x per weer ambulante begeleiding.

    Ze waren begonnen met flits letters.

    Dat betekend het hele alfabet per letter op een a4tje.

    En da iedere dag de leters doornemen.

    Dus je hebt 26 letters.

    En dan iedere dag ze doorelkaar hussen en dan ze voor houden en als dat goed gaat doe je alleen nog de moeilijke letters.

    En dan met woorden wat ze nu op school hebben ook op een a4tje en dan ook flitsen.

    Hier heeft het heel goed geholpen en ondanks dat het nu goed gaat doen we het nog 2 a 3 x per week en ze vind het ook nog leuk.

    Hier doen we dus nu ook iedere dag lezen dus ook hakken en plakken dus als de zin gelezen is met hakken en plakken dan moet ze hem nogmaals herhalen en dan merken we dat het al wat soepeler gaat.

    Boekjes zoals avi 1 lezen gaat nu ook redelijk goed.

    Als je nog vragen hebt hoor ik het wel van je

    groetjes monique

    Boekejs zoals ..

    Ik ga lezen — eenlettergrepige woorden avi 1

    Ik lees meer — eenlettergrepige woorden verwerkt met een klein verhaaltje avi 1

    lees je mee? —- Korte eenvoudige verhalen.avi 2

    Shania leest nu boekje 3 en 4 dat is allebei avi 2

    deze serie iseen serie van 8 boekjes en gaat door tot avi 6.

    Hier altijd een succes geweest ook voor chayenne nu bijna 9 jaar

  • Patricia

    Tim doet inderdaad ook letters flitsen.

    Hij heeft nu 18 letters die geflitst worden en die worden natuurlijk uitgebreid.

    hij leest nu kern 1 boekjes die staan voor 10 dagen lees onderwijs en zelfs dan gaat het plakken niet goed.

  • ine, mv teun en vera

    Ik zit je verhaal met een beetje verbazing te lezen. Het lijkt me een serieus probleem want als het goed is is dit ook al in de kleuterklas opgemerkt en een leesvoorwaarde om naar groep 3 te gaan. Kan te maken hebben met rijping. Hij is er op dit moment gewoon nog niet aan toe. Ik weet niet of er dyslexie in zijn familie voorkomt.

    Je zou verwachten dat als de juf er niet uitkomt dat ze wel op collega´s of de IB (intern begeleider) terug zou kunnen vallen en dat ze dit voor je uit gaat zoeken want de achterstand wordt er zo zeker niet kleiner op.

    Ik heb zelf jaren geleden in groep 3 gewerkt en ben veel bezig geweest met zingend lezen. Je zegt de eerste klank en je houdt deze aan tot je de 2e klank herkent en deze houd je aan tot je de laatste klank zegt. De letters worden dan niet apart verklankt maar aan een heel lang lint geregen. mmmmmmmmmmmmmaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrr. Zo vormen ze meer een woord.

    Je bent thuis al super aan het oefenen met het flitsen van de letters. Misschien kan je wat met mijn idee maar ik zou zeker de bal terugspelen naar school. Zij zijn er immers voor om jou de ideeen aan te dragen en je kind te helpen.

    Ine

  • Patricia

    Ja klopt hoor Ine dit is al een probleem uit groep 2.

    Hij was ook een twijfel geval van doorstroming.

    Echter vonden zij enik nu ook een klein beetje. Hij krijgt nu wat hij nodig heeft en als hij terug naar 2 had gegaan was dit veeeeeel minder geweest.

    Waarschijnlijk zal hij ook niet doorstromen naar groep 4 en is dit gewoon echt het extra wat hij volgend jaar heeft.

    Dyslexie komt hier niet voor, althans niet dat ik me bewust van ben.

    de juf heeft inderdaad contact gezocht met de ib want daar loopt tim ook. en haar viel het ook op.

    Ik ben inderdaad veel bezig met hem en haal nu ook steeds boekjes uit de bieb, Misschien als hij de plaatjes leuk vind krijgt hij daar ook belangstelling voor ;)

  • Ramona, mv 2 kids

    Hoi,

    Mijn dochter is ook zo over gekomen uit groep 2, ze mocht het proberen in groep 3 en kijken hoe het zou gaan.

    Helaas kan ik je geen oplossing geven, je bent al veel aan het oefenen, hij krijgt al extra hulp op school…….het zogenaamde kwartje moet bij hem gaan vallen ;-)

    Afgelopen periode is het er ook nog even over gegaan of ze nog weer terug zou moeten naar groep 2 maar ze heeft het ineens door en alles wat ze tegen komt is ze nu aan het hakken en plakken; de melk op tafel, mijn agenda etc….

    Ik hoop dat het snel gaat lukken

    Groetjes Ramona