Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Restless legs bij kleuters?

  • Jojo24

    Ik heb een vraagje over mijn zoontje. Hij is nu 5 jaar oud en is heel rusteloos ‘s nachts. Dan schopt hij met z’n benen en maakt hij me vaak wakker omdat hij er zo'n last van heeft, dan zegt hij dat z'n benen pijn doen en dat hij er daarom zo mee schopt en beweegt. Ik vond het heel apart omdat er niks aan te zien was en overdag liep hij gewoon rond zonder pijn in z'n benen.

    Hj gaat overdag altijd naar de kinderopvang en ik dacht dat hij de aandacht die hij overdag miste 's nachts van me wou, ook omdat hij me niet elke nacht voor wakker maakte dacht ik dat er niet serieus iets aan de hand kon zijn.

    Soms kruipt hij bij me in bed en dan merk ik hoe ontzettend bewegelijk hij is, overdag is hij ook vaak moe.

    Vandaag las ik een stukje over het RLS, restless legs syndroom, het was heel herkenbaar voor mij en ik vroeg me af of mijn zoontje er last van zou kunnen hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Komt het ook bij kleuters voor?

    Alvast bedankt :)

  • ine, mv teun en vera

    Heb geen ervaring met restless leggs. Mijn zoon (nu 9) heeft regelmatig last van een soort groeipijn ‘s nachts. Bij hem helpt het heel goed om dan een handdoek om zijn benen te draaien. Ik leg het eerste stuk tussen zijn benen en draai dan beide benen is. Ze liggen dan meteen een stuk rustiger omdat ze midder bewegingsvrijheid hebben. Nu regelt hij eea ’s nachts zelf en vind ik 's morgens regelmatig bij het opmaken van het bed een handdoek onder het dekbed.

    Weet niet of je er wat mee kan!

    Ine

  • Jojo24

    Dank je wel! Ik zal het vanavond meteen uitproberen. Ik hoop dat inderdaad groepijn is want dit schijnt minder erg te zijn dan restless legs. Ik hoop dat het helpt en we beiden weer eens van een goede nachtrust kunnen genieten ;)

  • MoniqueVL

    Als kind had ik ook groeipijn in mijn benen. Ik deed er altijd een koude handdoek overheen, dat hielp wel en zo viel ik ook in slaap.

    Maar of dat hetzelfde is, dat weet ik natuurlijk niet. Of even aan de huisarts vragen en overleggen.

    gr monique

  • ine, mv teun en vera

    Hoi,

    Ben benieuwd hoe het de afgelopen nachten gegaan is? Heeft je zoontje rustiger geslapen?

    Ine

  • Marie

    Hallo

    Onze dochter had als peuter/kleuter ook vaak last van zere benen 's nachts. Tot krijsen aan toe! En niets wat echt hielp zoals een kruik, masseren, etc. Volgens de huisarts was het groeipijn en daar was niks aan te doen - ze moest er maar overheen groeien.

    Totdat ik met haar op aanraden van een vriendin naar een podoloog ging. Ik was heel erg sceptisch. Maar acht het eerste consult was toch gratis, dus had ik iets van “baat het niet, dan schaadt het niet”.

    De podoloog zag direct dat ze haar knieën te ver overstrekte (en ik maar denken dat ze zo mooi recht op haar benen stond). Hij zei dat door het overstrekken van de knieën de binnenste kruisbanden in de knieën overbelast raakten en dat dat in rust ('s nachts dus) die pijn gaf. Hij vertelde toen ook dat groeipijn niet bestaat.

    De podoloog heeft toen steunzooltjes voor haar gemaakt. En ik had echt zoiets van: ja zal wel. Eerst zien dan geloven.

    En het werkte dus echt! Nooit geen zere benen meer!

    Ze was trouwens 5,5 jaar toen ze haar eerste zolen kreeg. We zijn ondertussen een paar jaar verder en ze heeft ze nog steeds (wel grotere natuurlijk).

    Dus ik geef je het advies om niet verder “om te prutsen” maar om naar een podoloog te gaan !

    succes

  • Jojo24

    Dank je Marie! Ik ben blij met je reactie want ik heb gemerkt dat een warme kruik etc. niet helpen. Ik zal een podoloog in de buurt opzoeken en ik hoop dat die me verder kan helpen. Ben heel benieuwd en hoop echt dat dit de oplossing is. Wat fijn dat het je dochter in elk geval heeft geholpen want het is zo rot als je kind 's nachts pijn heeft.

    Groetjes!