Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

spraak/taalachterstand/voorstellen

  • Suzannev

    Er zijn op het internet veel pictogrammen te vinden via google.

    Voor mijn zoontje waren we op zoek naar picto's met de minste afleiding en na even speuren kwam ik deze site tegen. http://www.betavzw.be/nl/symbolen/zwartwit.html#

    Staan er echt heel veel op in het zwart wit, je kan het zo gek niet bedenken. Wij gebruiken er nu nog weinig, meer om de dag te sturen maar je kunt ze ook gebruiken om een verhaal te laten vertellen.

    Zelf heb ik een lamineerapparaat aangeschaft en zelf kaartjes gemaakt met knijpers aan een lijntje.

    Ik heb je een privé bericht gestuurd met mijn verhaal. Laat even weten of het is aangekomen!

    gr suzanne

  • happyme

    hallo allemaal,

    na een bezoek bij de kno

    mag ze op voor buiskes en amandel….

    ik hoop zo dat dit het is

    waardoor ze de achterstand heeft….

    maar goed eerst de operatie en dan afwachten of het dan beter gaat…

    kwa gehoor e.d. hebben wij niet veel gemerkt dat ze vocht had..

    haar grote broer wel die is er doof van… en die mag binnenkort ook…

    zet hier wel weer een updat als ze geopereerd is en of het dan beter gaat..

    groetjes happyme

  • Suzannev

    Suc6 en hopenlijk is dat de oplossing.

    Mag ze al snel?

    Mijn zoon mag op het mkd beginnen…opeens heel snel gegaan. Hij gaat trouwens wel goed vooruit, alleen nog niet met taal. :(

  • happyme

    hoi suzannev,

    fijn dat hij op het mkd mag beginnen… tja misschien komt de taalontwikkeling daar ook nog..

    ja ik hoop zeker dat dit de oplossing is voor haar…

    ze mag begin februari al… dus nog even maar en dan is ze aan de beurt…

    jij succes bij de mkd…

    wordt hij verder nog onderzocht??

    happyme

  • Suzannev

    Lichamelijk zijn we bezig en bijna klaar maar er is niets gevonden. Op het mkd gaan ze verder kijken.

    Suc6 in februari.

  • happyme

    ik laat het hier nog wel even weten hoe het is gegaan

    jullie ook suc6….hoop dat er wat uit komt waarom hij niet of nauwelijks praat….

    groetjes happyme

  • Brenda

    Hallo,

    Bij toeval kwam ik op deze pagina en onze zoon van bijna 4 heeft ook een spraakachterstand. Waardoor is ons ook nog onduidelijk. Hij is sinds april 2009 begonnen met een paar woordjes zeggen. Hij boekt wel voorruitgang. Iedere keer als ik denk dat hij stilstaat, maakt hij ineens weer een sprongetje. Hij gaat vanaf 1 maart naar een reguliere basisschool. Ik ben heel benieuwd hoe hij daar mee kan komen. Deze school heeft wel een heel nauw samenwerkingsverband met een school voor speciaal onderwijs. Er zijn meer basisscholen die dat doen. Indien jullie daar meer over willen weten wil ik jullie dat wel toelichten. Mijn zoon is getest in het audiologisch centrum. Ik heb daar na die onderzoeken en uitslagen die ze gaven geen hoge pet meer op van alle instanties. Ze hebben later ook hun excuses aangeboden, omdat ze later toch ook wel inzagen dat ze fout geoordeeld hadden. Ze zijn er dus nog niet achter wat het is. Ze roepen ook gauw dat een kind adhd of autisme heeft. Dat heeft mijn zoontje dus niet, na herhaaldelijk aandringen om hem te laten onderzoeken van het consultatiebureau en het audiologisch centrum. Ik hoop dan ook maar dat hij het verder snel gaat oppikken. Logopedie haalt momenteel ook niet veel uit. Misschien een tijdelijk stilstand.

    Ik heb een vraag betreffende die buisjes en de amandelen. bij mijn zoontje hebben ze wel wat vocht bij zijn trommelvlies gezien. Dat was niet noemenswaardig en hij zou voldoende horen. Hij was op dat moment ook verkouden. Huisarts heeft er ook nog eens naar gekeken en zei ook dat het in orde was. Wat doet een KNO anders dan een huisarts. Zouden jullie het aanraden? En wat is de connectie amandelen en spraakachterstand? Misschien een domme vraag, maar wil het graag weten. Zo dit was een lang verhaal. Als jullie meer willen weten vertel ik het jullie graag.

    Groetjes

  • Suzannev

    Hier is verders ook niets gevonden.

    Het waarom zal misschien wel nooit bekend worden.

    Wel weten we dat hij nu nog niet toe is aan de basisschool en gaat op het mkd beginnen in maart.

    De buisjes waren hier echt nodig. Hij was najaar, winter, lente vol met vocht. Vaak oorontstekingen en hij maakte dan ook geen geluid (wel veel gillen) Hij kreeg niet zomaar buisjes maar daar gingen wat maanden overheen. Uiteindelijk heeft de kno arts het gedaan omdat hij toch wel erg vol vocht zat en nog helemaal niets zei. (hij was toen 2jr en 9 mnd)

    Logopedie, fysio etc hebben nog niet veel effect. Wel gaat hij sinds een paar weken enorm vooruit maar hij zegt nog niet zoveel. Het is niet meer geworden.

    Amandelen waren hier niet nodig.

    Maar ik volg het onderwerp wel omdat je blijft zoeken, dus wel heel herkenbaar.

  • happyme

    mijn dochter moet met name buisjes en neusamandel met name omdat ze er aan toe is dat ze eraan geholpen gaat worden… vaak verkouden ..

    nu denk ik niet dat dit de enige oplossing is voor haar probleem… maar het is in elk geval een start naar verder kijken dan alleen logepedie want dat heeft ook een stilstand nu…

    naar school gaan heeft nu wel iets geholpen en ze praat soms uit ziochzelf

    met zinnen van 3 a 4 soms 5 woorjdes…

    brenda, als jij denkt dat het nodig dat er buisjes komen en zijn amandel geknipt moet worden

    dan moet je vooral je gevoel volgen .. dat doen wij ook… en dat is met alle onderzoeken zo..

    ik lees in jouw verhaal en net als de mijne veel frustratie over het waarom een kind niet praat…

    maar op een gegeven moment ga je het toch loslaten….

    suzannev, jammer dat er bij jullie nog niets uit de onderzoeken naar voren is gekomen..

    maar ik moet je wel gelijk geven dat dit soort onderwerpen wel blijft volgen omdat je tocht ergens op zoek bent naar de oplossing….

    ik hou jullie op de hoogte…

    succes jullie beiden met jullie onderzoeken en kinderen.

    ben alleen niet zo'n frequente prikker.. sorry

    happyme