Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

''lastige kleuter''.

  • mama

    op school dan,

    plagen,pesten,vloeken!

    ik wordt er nu zo onderhand wel een beetje bleh van,

    hij wil het gewoon niet ‘'normaal’' doen.

    bijna 6 jaar……………….genoeg uitdaging op school ,ik zelf durf al bijna niet meer op het schoolplein te staan,

    iedere keer is er wel wat,

    hij is getest ,verders niks bijzonders.

    positief benaderen.denkt meneer dat hij gelijk iedere dag kado,s krijgt!

    boos worden boeit hem ook niet.

    hij zit nu ruim een ahlf jaar op deze school(vorige school was hij het slachtoffer van treiterijen enzo)

    jullie nog ideen om te proberen!

  • Suzannev

    Misschien een vorm van onzekerheid? Hij is toch overgestapt naar een andere school ivm pesterijtjes. Wat jammer zo jong al:(

    Weten ze op school niet iets in de buurt, zoiets al weerbaarheidstraining…maar dat is voor kinderen vanaf een jaar of 10.

    Mijn zoon is 8 en gaat ook naar een kanjertraining. Hij bloeit er ontzettend van op.

    En positief benaderen is niet met kadootjes. Ik lees het als een grapje hoor;)

    Probeer alles wat hij doet met een kreet te benoemen. Bijv. Je bent een kanjer, goed van je, super…e.d. En savonds in bed er even bij gaan liggen en hem lekker laten praten over van alles en nog wat. Hier komen dan weleens dingen naar boven waar we wel wat mee kunnen. Dan kun je bijv. benadrukken dat hij het heel goed doet.

  • mama

    thanks voor je rea,

    we doen idd altijd voor het slapen gaan kletsen,

    verder helpt zijn juf hem enorm goed (meneertje blijkt zelfs meer te kunnen dan te laten zien).

    we blijven positief ,een weerbaarheids training zou goed zijn,maar daar is nog geen 6 jaar en das te jong,vinden de deskundigem

    gr mama.

  • Suzannev

    De weerbaarheidstraining wel maar je hebt ook een variant erop voor jongere kinderen. Dit is niet in een groep maar 1 op 1…maar dat heet helaas overal anders.

    Misschien dat wat de juf nu doet uiteindelijk zijn vruchten wel afwerpt. Als je meer kan kan dat ook heel frustrerend zijn.

    Suc6

  • epierie

    Hee, ken het hoor. Ik heb ook zo'n gozer die erg vermoeiend is. Ook hij heeft “niets”. Onze zoon is rond 8 naar een kinder psychologe geweest, i.v.m. zijn onzekerheid en erg lichamelijke doen en laten, waardoor hij in de problemen raakte.

    Dus hij was wel wat ouder. Vraag, hij is nu 6, welke groep zit hij? Heeft hij 3 jaar gekleuterd? Onze zoon n.l. wel en die is erg dwars gaan doen in zijn tweede helft van zijn tweede kleuterjaar en het 3de kleuterjaar net zoveel.

    Bij hem was het gewoon zo saaaiiiiiiiiiii aan het worden. Hij had juist meer uitdaging nodig. Onderschat het niet wat ze kunnen en weten, bij school hebben ze gauw “sociaal emotioneel” niet sterk……

    Maar dat was bij onze zoon alleen maar omdat hij en de juf niet klikte en later zich bij een nieuwe juf wel opbloeide maar ging vervelen. Geef ze wat extra taakjes, verantwoordelijkheid, daar bloeide die van ons wel vanop. Hij was sociaal naar andere toe en daar werd ook te weinig mee gedaan. Al is het bij een ding goed gedaan een sticker uit mogen kiezen. Nou ik heb echt alle beloningssystemen uitgeprobeerd en bij ons hielpen ze altijd voor een week hooguit 2 weken. Wat ook leuk was is het knikkers sparen. Bij goed gedrag een knikker (maak wel duidelijk om welk “verkeerd” gedrag wordt beloond met knikkers) en bij tig knikkers mogen ze iets uitzoeken, een film kijken, bepalen wat er gegeten wordt, welk boek mama voorleest, een x naar de kinderboerderij, nou je kan ze zelf ook wel verzinnen.

    Ook ik hoor vaak “patrick heeft mij geduwd”, ja kan er telkens wel op reageren, maar laat ze het daar ook eens oplossen. Onze zoon is ook vaak de “…” qua altijd de schuld ergens van krijgen, terwijl hij het bijvoorbeeld helemaal niet heeft gedaan. Heel vermoeiend en frustrerend. Laat juf hem af en toe wat taakjes doen, laat haar hem belonen bij “keurig stil gezeten” een sticker uitzoeken. Onze juf had groene en rode knoopjes. Een soort stoplicht. Drie groene knopen ging het perfect, kwam er een rode bij een groene eraf, ging het wat minder, werden het 2 rode en 1 groene, oei oei oei, dan moest er weer heel snel wat beter de best gedaan worden. Ging het weer beter, dan kwam er snel weer een groene bij en een rode af. Zo om duidelijk te maken dat het wat minder ging en ook weer snel dat het beter ging, werkt ook erg positief.

    Nou genoeg stof zo weer, succes en vooral sterkte en heeeeel veeeeel geduld toegewenst!