Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

spraak/taalachterstand/voorstellen

  • happyme

    hallo dames

    ik ben een moeder van 3 kids…

    2 zoons, 1 dochter..

    nu heb ik een vraag : mijn dochter heeft een taal/spraakachterstand van 1 jaar en daardoor is het moeilijk met haar te communiceren… het frustreerd haar, omdat zij ons niet kan uitleggen wat er is en ons omdat wij haar niet begrijpen..

    (zij is 4 jaar en gaat net naar school..) nu wordt er onderzocht hoe ze aan deze achterstand komt…en of er meer aan de hand is…

    maar dames de vraag is :hebben jullie tips hoe met haar te communiceren?? en kennen of herkennen jullie dit probleem??

    alvast bedankt

    happyme

  • .

    .

  • Suzannev

    Hoi,

    Wij hebben 3 zoons waarvan de jongste ook een spraak-taal achterstand heeft. Hij zegt ongeveer 10 woordjes. (hij is 3,5 jaar)

    We gaan binnenkort bij MEE een cursus doen. Als praten niet (vanzelf)sprekend gaat. Je leert daar praten te ondersteunen met gebaren.

    Ook krijgen we vaak de vraag om de haenen cursus te volgen…maar we kunnen niet alles tegelijk;)

    De cursus die we nu gaan volgen spreekt ons wel aan. Onze zoon is op dit moment ook zelf bezig om dmv gebaren duidelijk te maken wat hij bedoeld, dus misschien maakt het dat nog makkelijker.

    Maar herkenbaar is het wel. Zodra we groen licht hebben gaat hij naar een mkd om te kijken wat er aan de hand is. We moeten nog bij buro jeugdzorg een intake gesprek waarin zij gaan kijken of hij op de wachtlijst komt te staan.

    Hij loopt zo ver achter dat op dit moment basisonderwijs afvalt, eerst verder kijken wat we kunnen doen om hem te helpen.

    Wat bij hem ook helpt is om zo min mogelijk zinnen te gebruiken maar rustig en alleen met woordjes. Dus niet zeggen….pak je jas maar gewoon jas. Dit is waar we met logopedie mee bezig zijn. Zodra je teveel zegt raakt hij het overzicht kwijt. Uit de zinnen pakt hij op wat hij kan volgen en dat is vaak niet wat je bedoeld.

  • Vivienne van Isja

    Pictogrammen misschien?

    Je kan ze zo van internet downloaden!

  • Suzannev

    Dat is ook een goeie, daar zijn wij ook al een paar weken mee bezig. Het geeft duidelijk de dag aan maar je kunt de plaatjes ook gebruiken om een verhaal te laten vertellen.

  • Marie

    Hallo

    Er zijn ook speciale scholen voor kinderen met hoor- en/of spraakproblemen. Alleen moeten kinderen daar vaak lang voor reizen.

    Voordeel is wel dat alle hulp dan op de school aanwezig is.

    Deze scholen bieden ook hulp aan kinderen op het reguliere onderwijs - logopedie enzo.

    In Fryslan kunnen kinderen dan naar De Skelp bijvoorbeeld, maar zulke scholen zijn er wel meer.

    www.skelp.nl

    Kijk anders ook eens hier:

    http://www.effathaguyot.nl

    succes

  • happyme

    hallo dames,

    pictogrammen is misschien wel een goed idee… en haar ook het daarbij behorende woord laten (na) zeggen…

    maar jeee suzannev.. 3,5 jr en 10 woorden zeggen .. is er al iets onderzocht waarom hij zo weinig praat???

    mijn dochter praat wel wat meer dan dat maar is moeilijk te begrijpen ze is 4 en loopt 1 jaar achter en spreekt dus met 2 a3 en soms 3a4 woorden in een zin….

    ze begrijpt ons redelijk en wij proberen de dingen die we aan haar vragen ook zo kort mogelijk te houden…

    maar goed misschien moeten we het toch met die pictogrammen proberen als ondersteuning ….

    …ook heeft ze al bijna een jaar logepedie

    ze praat wel meer dan in het begin maar haalt de achterstand niet in… er is hier sprake van dyspraxie

    kennen jullie dat???

    in lek geval bedankt voor jullie reacties

    happyme

  • Suzannev

    Hij gaat strakjes naar het mkd en verders lopen er nog wel wat dingen…wel vermoedens maar nog niet uitgesproken.

    Suc6 met alle hulp voor je dochter. Dyspraxie heb ik wel van gehoord.

    Ik hoop dat je dochter met de hulp die je kunt krijgen meer kunt laten praten.

    Wat ik zo snel heb gelezen net is dat de stapjes soms overwonnen kunnen worden.

    Wat we hier gedaan hebben is een dik fotoboek gemaakt zodat hij kan opzoeken wat hij bedoeld. Daarin zit iedereen die iets met hem heeft en bijv. het eten, douchen, de vuilnisauto en vuilnisbak (die vindt hij geweldig) maar dan alles als foto. De bedoeling is dat hij zo ook zijn verhaal kwijt kan….

    Heeft de logopedist niet een aantal tips?

  • Suzannev

    Hoe zijn ze bij je dochter erachtergekomen dat ze dyspraxie heeft?

    Misschien kunnen wij ook nog andere wegen bewandelen…

  • happyme

    hoi suzannev,

    ik heb een collega met een zoontje van ongeveer dezelfde leeftijd.. en die heeft dat

    toen kwamen wij aan de praat zeg maar en kon ik mijn dochter daar erg in herkennen op een paar dingetjes na… maar goed zoe hoeven ook niet alles ervan te hebben… ook de logepedist is er op gekomen nadat wij het zelf hebben aangegeven en naar aanleiding daarvan heeft ze een aantal ttest gedaan om de achterstand te meten.. we hebben het met haar nog niet over tips gehad… maar die jullie zo aangeven vind ik een goed idee .. wat ik zelf nu ook probeer bij haar is dat als ze het niet zeggen kan dat ze het ook mag proberen te zingen.. en dat werkt soms ook ..

    dan komt er ineens een zin van 5 woorden… op dit moment gaat ze straks eerst voor onderzoek naar de kno om uit te sluiten of het in haar oren zit… daarna vast naar de kinderarts en zo verder …. wat is er bij jullie zoontje het vermoeden van dan?? (als ik zo onbeleefd mag vragen)

    ik ga binnenkort aan de slag voor zo'n boek .. waar haal je die pictogrammen en plaatjes vandaan??

    happyme